SEO - Search Engine Optimization
Hoe maak ik mijn website vindbaar op de meest relevante zoekwoorden in Google (en Bing)?
SEO is een marketingbenadering die erop gericht is om via zoekmachines als Google en Bing verkeer binnen te halen op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf.
Een concreet voorbeeld van SEO;
- Jouw bedrijf is een rijschool en je opereert in specifieke regio’s. Dan wil jij dat jouw website gevonden wordt als mensen in Google of Bing zoeken naar ‘rijschool Stroe’ of ‘rijschool Barneveld’. Gevonden worden op deze zoekwoorden en er op je website voor zorgen dat je in contact komt met de bezoeker is een uitstekende leadgenerator.
De verschillende onderdelen van SEO
Een zoekwoordenonderzoek is de basis voor iedere online marketingstrategie
SEO begint altijd met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Wij analyseren jouw bedrijf en de branche waarin je werkt en stellen aan de hand hiervan een lijst op met interessante zoekwoorden.
Deze lijst vormt gedurende onze samenwerking de basis voor alles wat we doen, heel belangrijk dus.
Verkoopt jouw webshop tuinhuisjes voor particulieren? Dan wil jij gevonden worden op zoekwoorden als;
- Tuinhuisje kopen online;
- Tuinhuis kopen i.c.m. jouw standplaats;
- Tuinhuis kopen of zelf bouwen;
- Tuinhuis met overkapping kopen;
- Tuinhuis met veranda;
- Enzovoort.
Wij maken je website slimmer en sneller
Technische SEO is het verbeteren van de techniek achter jouw webshop of website om hiermee de ranking van bepaalde pagina’s in de zoekmachines te verbeteren.
Concrete verbeterpunten kunnen zijn;
- Een website sneller maken, dus de laadtijd verlagen.
- De structuur van de website verbeteren (URL’s, headings, 404 pagina’s, structured data etc.).
- Een website leesbaar maken voor zoekmachines door bijvoorbeeld een sitemap te maken.
Contentmarketing in alle vormen
Uiteraard moet jij relevante content op je website hebben, anders is er niets voor Google om te indexeren. Voorbeelden van relevante inhoud zijn;
- Blogs;
- Landingspagina’s;
- Video’s;
- Afbeeldingen;
- Infografhics;
- Whitepapers.
Dit alles is ervoor om jouw klant een optimale ervaring te geven waardoor hij zo lang mogelijk blijft. Hoe langer een klant blijft en hoe meer pagina’s hij/zij bekijkt, hoe relevanter Google jouw website gaat zien op bepaalde zoekwoorden.
Een hoge sessieduur, een laag bouncepercentage en een hoog aantal pagina’s per bezoek zijn dus niet alleen statistieken, maar onderdelen van jouw succes!
Maak van jouw website een autoriteit
Een sterk en kwalitatief linkprofiel is minstens even belangrijk als relevante content. Je kunt wachten tot andere websites vrijwillig gaan linken naar jouw website, maar de realiteit is dat dit jaren kan duren. Daarom is het goed om proactief aan de slag te gaan met linkbuilding. Zorg ervoor dat jij met kwalitatief goede content terecht komt op websites die vervolgens weer naar jouw website linken.
Lukraak jouw website toevoegen op startpagina’s en irrelevante is geen goed idee, dit kan zelfs averechts werken. Ga dus op zoek naar kwalitatief goede links of besteed dit proces uit.
Ook intern linken wordt door Google gezien als een waardevolle factor bij het bepalen van jouw positie in de zoekmachines. Hebben jouw diensten of producten overlap met elkaar? Link ze dan aan elkaar!
Houd inzicht in je resultaten
Om te meten of jouw inspanningen ook daadwerkelijk wat opleveren is het goed om te meten. Want meten is weten! Hoeveel verkeer komt er nu werkelijk naar jouw website én welke posities heb ik nu op bepaalde zoekwoorden?
Wij gebruiken als tool voor de monitoring van onze resultaten SE Ranking. Hiermee heb je;
- Inzicht in jouw posities in Google op specifieke zoekwoorden;
- De resultaten van je concurrenten;
- Audits met verbeterpunten van jouw website of webshop.